Voor het weergeven van de inhoud op deze pagina is een nieuwe versie van Adobe Flash Player vereist.

Adobe Flash Player ophalen

  home massage workshop contact registreerformulier sitemap login  
  VlagNederland VlagFrankrijk  
tim

 

           
  Fotogalerij

Fotogalerij

Agenda

Programma

On-line cursus

 

  Naamloos document

shei hei ki

"Ik ben de boog
de pijl
en het doel
.
"

Duiding van het symbool "SEI-HE-KI"
vanuit de Bodhipat-meditaties.

Betekenis en werking

In de verschilllende reiki-stromingen wordt symbool 2,
het harmoniesymbool,
Seiheki, vrij algemeen gezien als het symbool om mentaal en emotioneel te helen en te reinigen.
Letterlijk betekent het: plaats/ richt je aandacht op je lichtkracht, je Zelf.
Het is dus het openen van jezelf, van je aandacht voor jezelf.
Een andere meer conceptuele vertaling van seiheki is: spirituele kalmte.
Het is een verbinding leggen met het universum vanuit jezelf.
Het hogere in jezelf toelaten.
Op de tekening is dit mooi te zien.
Maar wat betekenen die kleuren en lijnen allemaal?

 

SEI-HE-KI Ik wordt mij bewust van het goddelijke in de mens. Zodat dit naar boven kan komen en de mens naar lichaam en ziel kan genezen.
SEI ik
HE Richt pijl en boog
KI Op de doelen eenheid en kracht

De duiding en betekenissen in de tekening

Net als in het eerste hoofdstuk met de chokurei kunnen we ons afstemmen op de HRIH
door het eerst als een klein lichtje binnen te laten stromen en daarna groter te laten worden.

Vanuit de samyama kun je de HRIH ervaren als op de tekening is verbeeld.
Het is wellicht subtiel en leeg in eerste instantie, maar het is een gevoel van rust en leegte dat overheerst.
Normaal kunnen we druk zijn, emotioneel beladen met allerlei zaken, zorgelijk zijn over verleden en toekomst enz.
In Seiheki is er rust en ruimte.
In het paarse/violette licht dat ons omhult is die rust en verkoeling tastbaar.

De spirituele kalmte creëert de openheid voor klaarheid, helderheid.
Het heldere witte licht, de universele onbepaalde zielekracht, het zuivere bewustzijn stroomt in het lege vat.
Dit is de I in de HRIH mantra.
Het lege vat (de vorm van het paars) is een beeld en ervaring van de mens die zich leegmaakt, die loslaat.
Wat laat je dan los?

Wat is het dat vasthoudt, wat hou je vast?
Door alles wat we meemaken en nog niet in alle liefde begrijpen ervaren we emoties, tegenstellingen in het denken, goed en kwaad enz.
We denken na over iets dat we meemaken en we hebben er direct een idee over hoe dat dan werkt.
Als we dit idee vasthouden, omdat het onze emotie verklaart en bevestigt, ontstaat een mening.
Die mening wordt een overtuiging, een zekerheid in ons denken: het is nu eenmaal zo!
Wat we vergeten is wellicht dat we het eigenlijk in eerste instantie niet helemaal begrepen hadden...
De emotie zelf is alleen maar bevestigd. Door ons denken, onze overtuiging.

De afstemming op de Seiheki maakt dat we weer een leeg vat worden.

Vanuit de Seiheki is er een stil worden van het denken, een evenwicht in het denken.
Het lege (violette) vat geeft ruimte aan de witte stroom van het zuivere bewustzijn zonder onze mening en overtuiging.
Wat dan binnen komt en waar we contact mee krijgen is het zuivere zachte blauwe inzicht en intuïtieve weten in wat er echt is.
Het spirituele inzicht in ons denken, de intuïtie. Zodra we het intuïtieve weten toelaten in onze ervaring zien we een terugval in onze overtuigingen. Allerlei overtuigingen lossen op, we ervaren weer de oorspronkelijkheid van de ervaring zelf.
Het is een andere zekerheid waar we in gaan staan. Een spirituele zekerheid.
Niemand kan op zo een moment je van je standpunt, van je eigen plek af brengen.
Het is de plek die je ziel inneemt, niet de
plek van het ego.
Het is een evenwichtige plek, een plek waarin je denken en eigenlijk je hele wezen zich vult met wat er echt is.

Wat voel je dan: rust en blijheid.
Een hernieuwd gevoel van evenwicht en levenskracht, een positieve gerichtheid naar je bestaan en je leven.
Het oude-ik is even weggevallen en je nieuwe-ik zonder de oude mening is er.
Tegelijkertijd maak je niet een nieuwe mening aan.
Het opnieuw in konditioneringen van je geest, van het denken, vervallen is een valkuil waar je misschien in zou kunnen vallen.
Het witte licht van de waarheid en het zuivere bewustzijn geeft je echter je de oorspronkelijkheid van de ervaring.
Hierin is een mening of oordeel niet nodig.
Er is dus een volledige acceptatie "van wat er is".
In deze staat is er ook het ontstaan van de wijsheid over de ervaring.
Als je denken in overeenstemming is met je gevoel èn de ervaring ontstaat immers wijsheid.
Er is niet langer een conflict in het denken. Er is daarentegen juist een stromen van de waarheid.

Verenigde symboliek

De ervaring van samyama met Seiheki geeft dus een opruimen van overtuigingen e.d als boven beschreven.
Tegelijkertijd opent het in ons denken de weg naar intuïtie.
Het geeft een spirituele kalmte in onszelf waardoor de emoties oplossen.
Het leidt tot wijsheid en het zuivere gevoel naar wat we als mens op de aarde zijn: de ziel geïncarneerd.
Het is het zuiverste en meest tijdsloze (weliswaar steeds veranderende) bewustzijn: we worden weer wie we echt zijn.

Als we dit proces begrijpen is het duidelijk dat er, aangezien er een universeel aspect is aan de reiki-energie,
dit proces ook in andere scholen of vormen is beschreven.
Het mooist is misschien wel het beeld van de oceaan.
Onze gedachten kunnen in het normale leven als een woelige oceaan zijn.
Seiheki brengt de golven tot rust en het opperlak van de oceaan wordt als een grote spiegel:
alles wordt hierin weerkaatst zoals het werkelijk is.
In het Tibetaans boeddhisme is dit het beeld van de dhyana-boeddha Aksobhya.
In de spirituele kalmte van het denken ervaren we in het lichaam de leegte: het lege vat.
De grote spiegel reflecteert de vorm van alle dingen naar de ware aard, zonder eraan gehecht te zijn of te raken.
Er ontstaat dus het beeld van Aksobhya: de onverstoorbare.
In zijn onverstoorbaarheid is hij dan één met zijn prajna (de wijsheid van de grote spiegel),
voorgesteld door Locana (de Ziende) die hem omhelst.
Zij heeft het boeddha-oog.
Hierin zien we dus dat de individuele werkelijkheid wordt getransformeerd naar de universele werkelijkheid.

Het moge duidelijk zijn dat dit de boeddhistische (vajrayana) interpretatie is van deze kalmte.
Ook is er uiteindelijk natuurlijk de versmelting van de dhyana-boeddha's
in de meditatie in het bereiken van de boeddhistische verlichting.

 

 

 

 

@ copyrights www.Sangha-Reiki.com We zijn vandaag 19Augustus 2017 :18u45:32

Webmasters: Vivianne Bovijn Borsbekestraat 148 - 9551 RESSEGEM
o.l.v. Tim Van Den Brande